Skip to main content

Braces camne eh

 Harini aku akan ceritakan sedikit tentang braces since aku tengok banyak post tentang braces kat blog yang lain tu post lama. So,aku nak ambik kesempatan nak share tentang braces.
 Sebenarnya lama dah plan nak buat braces. Dulu ada pakai retainer masa darjah 6 sebab gigi bengkok gila tapi sebab xsuka kena panggil dengan panggilan " gigi besi " dan juga " jongang" disebabkan cerita Halimah Jongang. buat ngeri hidup aku time sekolah rendah. HUHU . So aku pkai 1 tahun je. Time tu,braces ke retainer ke, pakai benda alah tu macam style nerd , geek gitu .. memang xfemes la braces time tu kan? Maklumla masa tu tahun 2010. Memula pakai,memang sakit giler,sebab benda tu terus paksa gigi aku untuk bergerak. Memang seminggu aku takde deria rasa,sebab gusi aku kena tutup dengan benda tu. Sampaikan satu masa,gusi aku membengkak smpai dia lanjut(tau lanjut tak?) Lepas 1 tahun,gigi aku nampak okay la,kurang la jongang dia,tapi aku pakai tak pakai sebab selalu terlupa sebab aku dinasihatkan pakai malam. So,takde istilah nama  jongang la sepanjang aku sekolah. Tapi aku sedar,gigi aku macam nak berbalik kepada asal. Tapi time tu,kad klinik hilang. Then,kkak aku dan abang aku sambung belajar,so takde nak temankan aku ke klinik gigi. Mak aku pulak time tu sambung Master,maklumla cikgu kan. Ayah aku office hours pulak. SO,niat aku nak betulkan balik gigi pun susah.
 Back to 2017,aku ada terfikir nak pakai braces memandangkan parents aku punya kewangan dah stable,blik dekat rumah pnjang dah siap,buah sawit kebun kitaorang pun dah berbuah dan boleh dijual,so aku tanya family aku tentang hal ni. And guess what? Diaorang bagi green light.So ,aku tengah serabut nak buat dekat Port Dickson ke buat dekat Sarawak? Aku beranikan diri pergi survey la klinik gigi dekat Port Dickson. First,aku dan rumet aku pergi satu klinik ni,tapi diaorang cakap cawangan dekat Seremban. Aku fikir macam leceh nak gi seremban lak. Then ,pergi klinik lama. Pekerja kat situ xencourage aku buat dekat tempat tu sebab bos dia kedekut,mahal pulak tu. Ada ke patut charge retainer dah RM4000? Dahala takde servis buat braces lak. Lastly,kitaorang pergi satu klinik tu. Doktor gigi tu check la gigi aku,then tanya kenapa nak buat braces semua. And dia cakap," sebab xde gigi yang perlu patah,dia cakap harga RM3000. Aku trus call family,tanya semua,and diaorang setuju. Assistant tu pun buat kerja dia and appoinment seterusnya ,aku memang pakai braces.
  Lusa nak final exam,esoknya dia suruh gi klinik pulak. Aku macam was-was but then kalau aku tak buat masa tu,aku kena pergi balik sarawak dengan sakitnya gigi ni. So,aku setuju dan esok nya aku pergi. Baru aku tahu,process tu kejap jer,tak sakit pun. Dah start makan tu baru dia,terasa kesakitan la.And one thing,pakai braces ni memang kena minum banyak air sebab senang je ulser nak tumbuh celah celah gigi.

muka lom pkai braces


dah pakai braces :D

Comments

Popular posts from this blog

Dota 2 vs ML

 Wassup guys,semalam punya malam baru aku sampai Sarawak dengan keadaan perut yang lapar. Dahla rushing gi checkin barang,dalam flight la hanya mampu menelan air liur tengok aunty uncle duduk sebelah aku makan makanan dalam flight. Hati terdetik juga nak beli tapi tula,sayang gak ngan dui sebab aku dah bazir banyak masa otw gi KLIA. FuLama aku xshare apa2 kat sini ah. So , harini aku cerita sikit tentang budak dota dengan budak ml. So far yang aku tahu kan, kadang-kadang budak dota dengki benci giler dengan budak ml. Ada minority jenis xkesah. Aku nak tunjukkan beza dan persamaan dota dengan ml buat yang newbie gila2 la.  First of all,Mobile Legends ni orang kita sllu panggil ML or MOBA yang selalu korang tengok boipren ke mmber korang pandang hp dengan fokus sampai xpeduli dengan. Selalunya kalau orang main ML ni jangan macam2 tau. Especially kalau kau jenis girlfriend yang asyik kol ke ws pa semua,sebab 1 kol dari korang memang kcau game tau. Macam haritu,aku pakai Nana ( bi

Beza makanan ( come back home! )

 OMG i havent post anything for so long and I miss the fact that i can shar everything here. And I can't believe that time flies so fast and guess what.... im doing my practical at my own place. Well, I miss Port Dickson and I miss Polytechnic Port Dickson too. It was a place where I can be independent on my own and I get to know different type of people, beliefs, languages, races and most of all, the differences between Sarawakian food and Semenanjung Malaysia. And for your information... I have listed a few words that is a bit different for each state. 1. Wan Tan Untuk Sarawakian, mee wan tan tu ialah sejenis mee yang luarannya ialah kulit po;pia dan inti nya ialah isi daging. Tapi, dekat Semenanjung pulak, ia ialah mee kicap ? So, yang first time datang tempat orang memang terkejut berukkk aikkkkkkk . Meh kawe tunjukkan perbezaan, Ni versi Semenanjung Malaysia ye. Cam muka mee kolok Sup dia je yang mcam mee wan tan sarawak. Ni pulak versi Sarawak ~